חדקונית הדקל האדומה

הדברת חדקונית הדקל האדומה – לעשות את הטיפול נכון.

להזמנת טיפול והדברת חדקונית הדקל האדומה חייגו עכשיו 6783*.

בתחילת שנות ה-2000 חדקונית הדקל האדומה עשתה "עלייה" לארץ ישראל ונשארה בתור אורחת לא רצויה עד היום. במהלך השנים נגרמו הרבה נזקים לדקלים רבים בכל אזורי הארץ, נכון להיום אין אזור גיאוגראפי בישראל שלא ניזוק מחיפושית חדקונית הדקל האדומה בעצי הדקל גם באזורים כפריים וגם באזורים אורבאניים עירוניים.

חדקונית הדקל האדומה היא מין של חיפושית חוטם מוכרת בכינויו נוספים כמו "חדקונית דקל אסיה" או "חדקונית דלק סאגו". החיפושית הבוגרת יכולה להגיע באורכה ל-5 סנטימטרים לרב מאופיינת בצבע אדום חלוד ו/או כתום.  זחלי חדקונית הדקל מסוגלים לחפור חורים עד אורך של מטר בגזעי עצי דקל ובכך הם פוגעים ישירות בליבו של העץ, כתוצאה מכך נגרם נזק חמור לליבה שמוביל למות העץ. היום נחשבת החדקונית למזיק עיקרי במטעי דקלים, קוקוס ותמרים.

חדקנית הדקל האדומה

מחזור החיים – חדקונית הדקל האדומה. 

בעלת מחזור חיים מלא – ביצה, זחל, גולם, חיפושית. אם החיפושית הבוגרת "טועמת" את עץ הדקל הזחל לימים "יזלול" את העץ. הנזק המשמעותי נגרם לו דווקא מהחיפושית הבוגרת, אלא יותר מהזחלים הרעבים. חיפושית בוגרת מדשדשת ועוברת מעץ לעץ תוך כדי הטלה של ביצים לרב בבסיס עליי הדקל או בנגעים הפתוחים של הגזע.

כל הטלה יכולה להגיע עד 200 ביצים, כמות ההטלות בעץ לא מוגבלת. צבעם של הזחלים צהובים –לבנים ראשם בצבע חום כהה וקשה. הם בעלי לסתות חזקות ואופקיות שבהן ישתמשו על מנת לנבור ולהתחפר ברעבתנות אל תוך לב העץ. אחרי הבקיעה הזחלים ממהרים לנבור את ליבת הדקל ולאכול כפי יכולתם למשך כחודש ימים. לאחר מכן, בשלב ההתגלמות, הזחלים עוזבים את הליבה של הדקל ונשארים על העץ. לאחר ההתפתחות מזחל לגולם וממנו לחיפושית בוגרת, תעזוב החיפושית את העץ המארח ותשאיר אותו ניזוק, כואב וחלש – עץ הנידון למוות ללא טיפול מתאים ע"י בעלי מקצוע.

בינתיים החדקונית הבוגרת תמשיך לעץ הדקל הבא וככל הנראה תיצור מחזור חיים חדש – ביצה, זחל, גולם, חיפושית.

בסרטון ניתן לראות פתיחת גולם של חדקונית הדקל אחרי שלב התגלמות ולפני שלב בגרות.

ביצים חדקונית הדקל זכרון יעקב5 תא (5)

תסמינים לנגיעות בחדקונית הדקל האדומה בעצי דקל. 

ישנם מספר תסמינים בולטים לנגיעות ופגיעה של חדקונית הדקל האדומה בשלבים מתקדמים של הנזק. למשל צמרת העץ הירוקה ו/או יבשה ולכאורה בריאה נשמטה כלפי מטה, לולבים אינם זקופים, עלים מתנתקים ונופלים – העץ נראה "עצוב". במקרים מסוימים ניתן לראות גלמים שנופלים על האדמה ו/או את החיפושיות הבוגרות. כל הסימנים הנ"ל מופעים כאשר כבר ישנו נזק כבד שנגרם לעץ, הבעיה לאיתור עץ פגוע היא בתחילת הנזק וכמעט בלתי אפשרית כיוון שהסימנים בדרך כלל מגעים כאשר ישנו נזק לגזע והליבה. לכן ההמלצה היא לבצע טיפול/מנע בדקלים ולא לחכות להופעתם של הסימנים – לעיתים זה יכול להיות יותר מדי מאוחר. חשוב לבצע הדברה לעצי הדקל ובכך למנוע נזק גם אם טרם נראו סימנים מובהקים לנגיעות בחדקונית הדקל.

IMG-20160111-WA0006

חדקונית הדקל (3)

טיפול ומניעה.

מפגע חדקונית הדקל מטריד חלק גדול מהעולם, במקור היא הגיעה מאסיה, התפשטה לאפריקה ואירופה. ישנם חשדות שהיא נמצאת גם בצפון אפריקה ולפי דיווחים נוספים גם בארה"ב, לכן ניתן להסיק שזהו בהיחלט מפגע עולמי שיש לטפולו. קיימות מספר שיטות שונות לטיפול בעולם, אף על פי כך השיטה המקובלת והמאושרת ע"י המשרד החקלאות לטיפול בחדקונית הדקל האדומה בישראל היא באמצעות ריסוס בלבד באמצעות כלים מקצועיים.

על פי ההמלצה והוראות של משרד החקלאות מאפריל 2015 יש לבצע טיפול בחדקונית הדקל על יד הגמעה דרך הצמרת לקודקוד של העץ. כמות החומר תלויה בגובה וגודל של העץ, עד 15-20 ליטר לעץ. מומלץ לפנות למדבירים בעלי מוט טלסקופי המאפשר ריסוס בטוח ויעיל בקודקודי הדקלים. יש לחזור על הטיפול בהפרש של 3 חודשים בין הטיפולים. טרם קיים רישוי לטיפולים אחרים או גובשו המלצות לגבי שיטות טיפול אחרות מלבד טיפול הנ"ל.  יש להימנע ככל האפשר מגיזום עצי דקל, כיוון שהחדקונית נמשכת לעצים גזומים. 

להצעת מחיר ותאום טיפול נכון חייגו עכשיו 6783* ,נשמח לעמוד לשירותכם תלתן – שירותי הדברה. 

בין לקוחותינו המרוצים : פארק גני יהושע תל אביב, מועצת מקומית גני תקווה, קיבוץ גבעת השלושה, עיריית אריאל ועוד. 

מועצה מקומית גני תקווה עיריית אריאל קיבוץ גבעת השלושהגני יהושע לוגו

IMG-20160111-WA0007 IMG-20160111-WA0008

 

 





חייגו עכשיו ל-6783* נייד: 058-6969679 לייעוץ/הזמנת טיפול יש למלא את השדות:

שם

דואר אלקטרוני

טלפון

תוכן ההודעה

פקס: 077-555-8226 כתובת מייל: tiltan4u@gmail.com Devschool